Norge II

Jag tänkte försöka sammanfatta Norgeresan lite medan jag har den i färskt minne och ändå inte kan sova....

Klockan 5 i torsdags morse larmade mobilen och jag slängde mig en stund senare ut till taxin, där Åsa, Hanne-Lene och Niklas redan satt. Via Arlanda tog vi (och de andra kollegorna/kunderna som åkte i andra taxisar) oss till Oslos flygplats, Gardemoen, där vi blev upphämtade av en full buss med fler kollegor och kunder.
Fyra timmar ungefär åkte vi sedan, tills vi landade i Lom, 30 mil norr om Oslo. Lom är den minsta lilla fjällby ni kan tänka er, men ack, så vacker... Det kändes som att vara i en Carl Larsson-målning hela tiden, utom det faktum att det var snö i Lom.

Torsdagen ägnades åt föredrag, dels av informativ karaktär och dels beteendevetenskapsteorier. Extremt intressant och trots att jag hört beteendevetaren, Oddvar Johnsen, förut var det riktigt roligt. Middagen var "casual" med viltbuffé och sång vid borden. Därefter drinkar och trevligheter! Vi höll oss ganska lugna ändå eftersom den riktiga "festmiddagen" gick av stapeln på fredagen.

Efter grym frukost ägnade vi oss åt fler föredrag varefter vi åkte iväg för att äta lunch ute i skogen, stenhällsgrillad biff med "römme" (typ gräddfil) och bröd. Riktigt gott faktiskt! Sedan hade vi alla valt om vi ville klättra i en höghöjdsbana eller titta på ostystning och ha ost- och vinprovning på ett säteri i närheten. Jag och Åsa, trots höjdskräck, hade valt klättringen. Jag lade ner innan vi ens hade börjat och Åsa efter första etappen. Jag kom på den strålande idén att lifta med en av grabbarna som hade lagat maten, en anställd på hotellet. Vi fick en guidad tur i de fantastiska omgivningarna, en rundtur på Arne Brimis restaurang (Arne B är tydligen tv-kock och Norges svar på Jamie Oliver...) med tillhörande vinkällare, och trevligt sällskap!

På kvällen var det således dags för festmiddag. Jag fick tillfälle att använda min grå ylleklänning och trippade in till matsalen på min alldeles för höga klackar. Jag och Åsa hamnade vid ett bord med samtliga våra favoriter, så vi hade jättekul! 

Nu bjöds det på sexrättersmiddag:

- Viltbuljong på tjäder med lingon
- Kammusslor med någon sås och ruccola
- Ishavsöring med rotfrukter och rom
- Hjortfile med potatismos och rödvinssås
- Hjortron och sorbet
- Ruccolasorbet med youghurtpannacotta.

Under  middagen framfördes ett par låtar, bland annat min favorit "Hallelujah". Den gitarrspelande sångaren var mäkta populär sedan!

Middagen höll på till efter midnatt, och sedan gick det spikrakt utför. Drinkbiljetterna gick åt som smör i solsken, allsång varvades med tequilarace och spontan dans uppstod i receptionen på hotellet.

Kort sagt en sjuhelsikes kul kväll!

Jag kom i säng vid 5 kanske, och gick upp klockan 8. Hua! Jag fick i alla fall i mig en del frukost, men bakfyllan har faktiskt inte släppt förrän nu. 

Återkommer med resten, för nu måste jag sova!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0